پایگاه خبری تبریزما
برخی کتاب ها عجیب به نظر می ایند ولی عجیب نیستند و برخی خیلی ساده دیده می شوند اما حکایتشان اغوا کننده هر مخاطبی است.قطعه مقدس را باید از دسته دوم به شمار آورد.
کتابی که با حجمی کم معانی مختلفی را از آینده پیش روی انسان شرح می دهد و با بیانی اعجاز آمیز و سرد،دگرگونی های آینده بشر را در کلام خود متبلور می سازد.
قطعه مقدس،اثر سعید مبیّن شهیر نویسنده جوان تبریز است که پس از یک تجربه موفق از نوشتن کتابی به نام پایان نامه روانه بازار شد.این کتاب،جنبه های گوناگون زندگی بشری را همراه با فرهنگ مخصوص آن در قالب قطعه های ادبی کوتاه توضیح می دهد.
زبان کتاب در بسیاری از قطعات،سرد و برنده است اما این سردی،از مضمون شیرین کتاب نمی کاهد.قطعه مقدس بربریسم را به شدت نکوهش می کند و با شعار بازگشت انسان،مخاطبانش را همه مردم جهان قرار داده است. روایات دینی،اساطیر و فضا سازی های پیچیده و مشوش از ویژگی های ظاهری کتاب است.این کتاب انسان های آینده را از غرور و دنیا طلبی بیم می دهد و وسعت اختیار انسان را در آینده ای نه چندان دور غیر قابل پیش بینی توصیف می کند.
فهم کتاب بستگی بسیار زیادی به آشنایی با ادبیات کلاسیک جهان دارد به طوری که عناصر ادبی کشور های غربی و گاها شرقی در قالب نماد های جدید و به شیوه پراکنده مورد استفاده قرار گرفته اند.آغاز کتاب گله وشکایتی از گروهی اهریمنی است که با حیله های بسیار سبب به دام افتادن انسان ها می شوند.این کتاب به ویژگی های اکتسابی انسان نظری مثبت دارد و از خود بیگانگی او را در فشردگی جوامع به هم می داند.یکی از بخش های جذاب کتاب،گفتگوی انسان با خدای خویش است که در عین شهرنشینی و تحولات بسیار گسترده چند صد ساله اخیر او را از توسل به آرامشی فراتر از همه شلوغی ها و تکنولوژی ها باز نمی دارد.
حالت ظاهری کتاب،از سبک کلاسیک پیروی می کند و بخشی از واژه های استعمال شده،واژه های کهن هستند.از عمده تفاوت های این کتاب با کتاب پایان نامه،به کار رفتن کلمات عربی در این کتاب است.دیر فهم بودن جملات نیز از دیگر تفاوت های قطعه مقدس با پایان نامه می باشد.
منبع:
http://tabrizema.ir/?p=30065
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
چهار شنبه 19 تير 1398 ساعت 13:20 |
بازدید : 835 |
نویسنده :
یک دوست
| ( نظرات )
|
می گفتند فلان رتبه را بیاور تا به فلان دانشگاه بروی.فلان را آوردیم و به فلان رفتیم.اما آن طور که فکر می کردیم نبود و نشد.با رتبه بالا در دانشگاه تبریز پذیرفته شده و با هزار ذوق و صد ها کیلو شادی وارد دانشگاه شدیم اما...
مدتی نگذشته بود که فهمیدیم هیچ صمیمیتی بین دانشجویان و اساتید وجود ندارد.از نظر اغلب اساتید دانشجویان یک مشت آدم بیکار بودند که برای گذراندن وقت دانشگاه می آمدند و از نظر برخی دیگر دانشجویان اصلا آدم به حساب نمی آمدند.از این گذشته مهربانی معلم ها کجا و این به اصطلاح اساتید کجا...چون ربات هایی که برای یاد دادن چند کلمه آن هم با هزار منت وارد کلاس شده و پس از حرف های بی در و پیکر آماده گفتن دو جمله ناقابل می شوند.از این ها گذشته دانشکده ما که دانشکده حقوق و علوم اجتماعی باشد دو آسانسور دارد که فکر میکنم برای بالا بردن و پایین آوردن انسانها ساخته شده اند.اما این آسانسور ها برای دانشجویان باز نمی شوند.فقط کارکنان محترم و پروفسور ها با کارت جادویی خود به آن دستگاه آسانسور سوار می شوند و دانشجو نیز باید هر روز چند بار چند طبقه را بالا برود و پایین بیاید.بالاخره دانشجو باید سختی بکشد دیگر مگر غیر از این است؟مدرسه ما آسانسور نداشت.یعنی فکر هم نمیکنم مدرسه ای آسانسور داشته باشد.با معلم ها بالا می رفتیم و با آن ها پایین می آمدیم.احوالمان را می پرسیدند و حالمان را خوش می کردند.امروز نه کسی حالمان را می پرسد نه استادی احوالمان را خوش می کند که البته این هم جای توجیه دارد...بالاخره استاد که برای مهربان بودن و خوش کردن حال دانشجو پا به عرصه علم و دانش و فهم نگذاشته است.از این همه فضل و عنایت اساتید بزرگوار هم که بگذریم،معیار نمره دادن اساتید را نمی دانیم کجای دلمان بگذاریم.دوستان می گویند اعتراض هم که می دهی رد می کنند!بدون این که بگویند چرا و جمله ای از دهان مبارکشان بیرون آمده باشد.همین طور هی رد می کنند.دادگاه هم که می روی وقتی از قاضی توضیح می خواهی یک توضیح درباره کارش می دهد.عیبی ندارد رد بالای رد بسیار است.این ها می گذرند و یک جا می شود فلان و یک جا می شود فلان تر!
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
|
شنبه 15 تير 1398 ساعت 13:13 |
بازدید : 919 |
نویسنده :
یک دوست
| ( نظرات )
|
این کتاب آیینهای باستانی و آداب و رسوم مختلفی را که در گذشته مطرود شدهاند، به صورتهای گوناگون تفسیر کرده و حالت تکامل یافته آن را در خرد جمعی آینده بشر نشان میدهد. مضمون کتاب ادبی-فلسفی بوده و در قالب جملات کوتاه، حالتهای مختلف تفکر آدمی را در جغرافیای پهناور هستی به تصویر میکشد.
آفتابنیوز :
قطعه مقدس، نوشته سعید مبیّن شهیر دومین کتاب نوشته شده در سبک نمادگرایی جادویی است. این کتاب در بیست و سه فصل به هم پیوسته و عمدتا دارای مضمون واحد یا مرتبط به هم نوشته شده است.
محتوای کتاب آینده انسان و پیامدهای فرهنگ جهانی او را بررسی میکند. قطعه مقدس در طی صد سال اخیر، اولین کتابی محسوب میشود که نه نظم است و نه نثر و حتی مانند گلستان سعدی ترکیبی از این دو نیز به حساب نمیآید. قطعه مقدس، به صورت داستان وارهای بلند، ریشه تمدن آینده را در تمدنهای باستان جستجو میکند و ایران، مصر، چین و اسکاندیناوی را در تغییر و دگرگونی فرهنگ جهانی بشر بسیار مهم میداند.
این کتاب آیینهای باستانی و آداب و رسوم مختلفی را که در گذشته مطرود شدهاند، به صورتهای گوناگون تفسیر کرده و حالت تکامل یافته آن را در خرد جمعی آینده بشر نشان میدهد. مضمون کتاب ادبی-فلسفی بوده و در قالب جملات کوتاه، حالتهای مختلف تفکر آدمی را در جغرافیای پهناور هستی به تصویر میکشد.
گسترش بیماریهای روانی مختلف و از کنترل خارج شدن هوش مصنوعی دو نشانه بارز تمدن آخرالزمانی در کتاب است. بیماریهای روانی در صورتهای گوناگون مجسم میشوند. این کتاب از دو تمدن بسیار باشکوه در غرب و شرق خبر می
به گفته کتاب، سرزمین بابل در گذشته شاهد کشتهشدن انسانهای بسیاری بوده است که بیشتر آنها قربانی اهداف شوم فرمانروایان و ریشسفیدان قبایل بودهاند. کتاب از پادشاهی به نام ساروخ یاد میکند که برای رسیدن به ستارهای به نام((کابرا))هزار کودک در بلندی بابل به نیزه آویخت و سپس به آرزویش رسید. ستاره کابرا به توصیف کتاب، ستارهای بسیار دور از زمین است که حتی نورش هیچگاه به زمین نخواهد رسید. ستاره کابرا در کتاب به صورتهای منفی و مثبت توصیف شده است. از این توصیفات چنین بر میآید که این ستاره به خودی خود خوب یا بد نیست و همه انسانها بالاخره به این ستاره خواهند رسید. قطعه مقدس پایان جهان را با نشانههای گوناگون به تصویر میکشد. بردگی انسان برای انسان و انسان برای بیگانگان(غیرانسانها) وجه مشترک همه فصول کتاب است.
قطعه مقدس از جنگی به نام جنگ سوم سخن میگوید که میتوان آن را به جنگ جهانی سوم تعبیر کرد.این کتاب بازودهندگان برای ابلیس (یاران ابلیس) را آغازگر جنگ سوم میداند و در ادامه توضیح میدهد که یاران ابلیس در قحطی جنگ سوم شرورانه میهمان یکدیگر میشوند. از این جمله دو نکته مهم برداشت می شود. اول این که یکی از نشانههای جنگ جهانی سوم وجود قحطی در آن است و دوم این که دشمنان مختلف در جنگ جهانی سوم تنها به صورت نمایشی جنگ می کنند و هدفشان مشغول کردن انسان ها به جنگ برای رسیدن به اهداف شوم خودشان است.((دانشمندان دیوانه))لفظی است که به وفور در این کتاب به کار رفته است. دانشمندان دیوانه از نظر کتاب، دانشمندانی هستند که در آخرالزمان توسط قدرتهای استعماری و ابلیس پرورش مییابند و اربابان قدرت را در رسیدن به اهداف شوم یاری میکنند. این دانشمندان یکی از علل رباتگونهشدن انسانها در آخرالزمان هستند.
قطعه مقدس انسانهای آینده را به یک شکل وصف میکند. این کتاب زبان آینده بشر را یک زبان مشخص میداند و زمانی را متصور است که افراد نوع بشر بدون داشتن زبان، با هم ارتباط برقرار میکنند. قطعه مقدس از خلیجی به نام خلیج ثروت یاد میکند که خاموش شدن چراغها و تاریک شدن شهر سبب نابودی مردم آن شهر خواهد شد. محتوای فلسفی کتاب به سختی قابل درک است و تمثیلی بودن این محتوای در هم تنیده سبب دیر فهمی متون میگردد. ایجاز به حذف یکی از مشخصههای اصلی کتاب است که در حین کم حجم کردن مطالب به ابهام آن افزوده است.
قطعه مقدس بازگشت بیگانگان به زمین را غیرقابل انکار دانسته و این بازگشت را هم خوب ترسیم میکند هم بد. خوب از آن جهت که انسانها ابرانسان خواهند شد و بد از آن جهت که بیگانگان دنبال عنصری نایاب در وجود انسان هستند بیآن که بدانند انسان خود به آن دسترسی ندارد و به محض دانستن این واقعیت به دشمنی با انسان آماده خواهند شد. از این جمله چنین برداشت میشود که وجود بیگانگان سبب افزایش ظرفیت وجودی انسان(از نظر جسمانی و عقلی)خواهد شد اما این ظرفیت به تدریج منحرف شده و در پی مقاصد شوم بیگانگان قرار خواهد گرفت. ابر انسان شدن انسان، سبب کمتر نیازمند بودن او به طبیعت خواهد شد. قطعه مقدس عرفان و دانش را دو سر یک طناب میداند که در زمان به هم میرسند و در بیزمانی از هم جدا میشوند. از عجیبترین جهانبینیهای کتاب، تصرف انسان در زمان و مکان است. قطعه مقدس با این که تصرف در زمان و مکان را واقعه حتمی آخرالزمان میداند، خدا پنداشتن انسان را ضایعه این موفقیت وصف میکند.
منبع:آفتاب نیوز
https://aftabnews.ir/fa/news/584499
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0